CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

me + him

me + him
lovely moment

Followers

Cheritera Chinta Antara Kita Berdua

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

saia

saia

Sunday, March 27, 2011

jum bace , jum bace .

here is something that i would to share with all my blog reader . i got from fb . enjoy it !


Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.
" Awak, boleh saya tanya?"
"H......mm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.
"Kenapa awak pakai tudung ya..tak rimas ke?labuh pula tu…" Dia bertanya.
Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.
"Tapi kenapa ya?"
"Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.
" Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"

Dia mengangguk

"Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

"erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.
" Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

"Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

"Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali
"So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

" Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

"Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"

Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

"Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut.

"Ok, lets me explain ya. Persoalan kenapa saya pakai tudung yang besar-besar sama sahaja dengan jawapan awak tadi tentang kenapa kita pakai seatbelt bila memandu. Tujuannya sama. iaitu keselamatan" Saya menjawab mengikut jawapannya pada persoalan tadi. dan dia semakin merenung saya sambil berfikir.

"Tapi kalau tak pakai seat-belt, tak apa-apa kan? Tak berdosa, kan? Asalkan kita yakin kita mampu memandu dengan baik.Tapi yakin ke kita bila kita memandu tanpa memakai seat-belt walaupun memandu dengan baik dan berhemah, kita akan selamat?"

Dia menggeleng kepala tanpa suara.

" Hmm, thats why saya cuba menjaga keselamatan hidup saya dengan tudung yang besar. Sebab saya tak tahu apa bencana yang sedang menanti. Semuanya untuk tujuan keselamatan ditambah pula dengan galakan agama yang suruh kita menjaga pemakaian yang lebih selamat'. Iya, tudung kecil atau tudung biasa tak mengapa, asalkan mampu menjaga diri sebab dunia sekarang, tau-tau je la kan, banyak godaanya. Kadangkala hanya kita yang berhemah di jalan, tetiba sedar-sedar kita kena langgar, nasib baik pakai seat-belt...hehehe".Saya tergelak kecil. Berharap agar mengundang bibit mesra dengannya.

" Dan satu lagi, kereta sekarang macam-macam gaya dan jenama, kan? Orang ramai tergilakan kereta-kereta canggih sehingga lupa nak menjaga keselamatan. Ramai je yang berkereta canggih tapi akhirnya tercampak keluar dari keretanya sendiri apabila berlaku kemalangan yang tidak diigini. Macam tu jugak tudung, sekarang ni macam-macam fesyen, tapi masih lagi tak ikut syariat. Ketat sana, singkat sini. Bukankah itu membahayakan hidup? " Saya tersenyum. Sedaya upaya membuatkan dia terus berfikir.

"Tudung besar yang saya pakai ini bukan untuk mintak penghormatan daripada sesiapa pun. Tapi tak lari dari tujuan keselamatan. Selamat untuk diri sendiri, selamat untuk orang lain dan juga yang penting, saya nak cuba penuhi galakkan agama supaya menjaga diri melalui pemakaian."

"So, persoalan rimas atau tak, dah terjawab tadi..kan?" Saya bertanya kembali. Dia memandang bebola mata saya mencari pengertian.

"Tak rimas ke pakai tudung besar-besar?. Hmm, hanya yang pakai sahaja yang tahu. Kadang tu rimas jugak la, lebih-lebih lagi musim panas. Tapi tahan sikitla, sebab prinsip kita untuk jaga keselamatan. Sebab itu, pemandu yang paling berhemah adalah pemandu yang sentiasa menjaga keselamatannya..betul tak? Saya terus bertanya. Dan dia mengangguk.

"So, faham tak kaitan antara tudung besar dengan seat-belt?" Saya bertanya dengan lembut, memancing kefahamannya..

Dia mengangguk...

"Maaf, saya pergi dulu ya..kelas saya dah nak start" Saya bangun dari kerusi dan mohon mengundur diri.

" Iya" Jawabnya ringkas, masih lagi seolah-olah memikirkan sesuatu.

Saya berjalan meninggalkan dia menuju ke kelas sambil brmonolog sendirian.

'Hmm, ada kaitan jugak ya seat-belt dengan tudung besar ni..sebelum ni tak pernah terfikir' Tersenyum saya..moga hari ini sedikit ilmu itu mampu meluaskan selautan kebaikan...dan membukakan jalan buat mereka yang mencari jalan.. ameen.

dan saya..terus berjalan, sambil membetulkan 'seat-belt' saya yang asyik terasa longgar sahaja pin'nya...kena pakai betul-betul nanti tak selamat...hehe...

Saturday, March 26, 2011

saya sayang awak !

Wednesday, March 23, 2011

andai LELAKI tahu

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,
bukan untuk dirinya,
tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
bukan bermakna dia tidak sayang..
tetapi dia terlalu sayangkan anda
dan masih menganggap anda anak kecil
yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.
Naluri keibuannya sangat kuat.
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan merajuk,
jangan kata dia mengada-ngada.
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit
atau hadiah sedozen,
tetapi cukup dengan perhatian
yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,
bukan hanya hadir dari kata-kata
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
dia benar-benar maksudkannya.
Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
jangan percaya kata-katanya
kerana dia hanya mahu menguji kamu.
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan menjadi degil,
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil
tapi dia mahu melihat
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.
Andai kena caranya,
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata,
“tolong tinggalkan saya!”,
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,
percayalah dia akan mencari anda semula.
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.
Dia terlalu emosional.
Tapi dialah yang paling menyayangi anda
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu
dengan perbezaan yang tersendiri.
Tetapi sekiranya mereka saling memahami,
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.
Di sebalik air matanya,
tersimpan seribu satu kekuatan
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah
tapi dia punya kekuatan tersendiri
yang bisa menggoncang dunia
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu
yang terbaik untuk anak2 anda.

Sunday, March 20, 2011

to kawan chek !

mula2 ak nk mnx maap mnx hampun bnyk2 kt hampa suma . 
ak x leh join ampa cuti nie . 
ampa taw ann mak ak cena . 
pyh sggh nk bg kuaq . 
hmpa nk taw ark smata2 sbb x bg ak kuaq ngn ampa dy bwk ak ngn adek2 ak p tgk wyg . 
dy bwk kami p tgk cita RANGO . best oo cita tue . 
ampa kuaq ry tue p tgk cita pa ?? 
x pa ah . even ak x kuaq nan ampa , ampa alwayzz lam aty ak k . dun wry . 
ak rindu ampa . 
ty law da msa ak p lwt ampa yg kt mngkuang tue lg k . 
haa , yg dk kolh len tue len kli la nohh kita jumpa . 
ty da rzki jumpaa laa . 
da pa2 ampa cntact la ak , kt fb ka , twitter ka , nom maxis ak ka , nom celcom ak ka . 
mna2 je la . ukeh ? 
k la , ak dh x taw nk mrapu pa g at ampa , 
tp ak nk hbaq ak RINDUU ampa cngt2 . 
muaah , muaaah , muaaaah !

dedication yg burokk

wt kengkwn sume sory la k . burokk no mnatang nihh . ak nih x berseni la .


handmade by me !

Wednesday, March 16, 2011

cerita pasai facebook

nih nk hbaq my kt ampa smua . ampa prsan dk fb plan lma pln lmbab . wt saket aty nohh bla nk 0n9 , cm haremm toii .

Monday, March 7, 2011

WAS DEDICATED

 sayangilah sebuah perkenalan 
kerana 
di situ terciptanya kemesraan

kenangilah sebuah perhubungan 
kerana 
di situ terciptanya kerinduan

hargailah kedua-duanya 
kerana 
itulah rahmat Tuhan


sweet ann mnde nih . x pena t'fikir yg cm nih . jrg denga quote nih , perhaps its my 1st tyme dnga . thanx to my new friend in fb n sahabat sesama blogger which i call si MISHARY . full name dy unn ak x tawu but tq MISHARY for the quote . its my 1st tyme a friend my wishing for my relationship with my hubby like dis . thank you so much 4 dis k .

Sunday, March 6, 2011

kekecewaan melanda .

dari hati seorang adek yg sedang kecewa ,


tak sangka , ary tue da kjutan sngt mnydihkn . mmg x sngka dy leh wt cm nih . abg sy x dh x syg sy . dy ade adek bru . sy cdey cngt . bkn cdey sb adek bru dy . tp sy cdey sb dy x ckp ngn sy un dy ade adek bru sdgkn if i nk accept abg bru i'll ask him 1st . x sngka dy wt cm tue . ptot lah skunk nih dy dh x pdulikn sy . 




sy engt lg , msa mula2 knl dy . dy baek . bru je knl 1 ary tp dh jd abg angkt sy . waa , sy ta sngka . sy SAYANG abg sy <3<3<3 . sy jd adek dy msa bln 12 2006 . ktowg knl at 1 chatroom then tuka2 ym . msa tue sy bru drjah 5 . then msa drjah 6/2007 sy jrg cngt 0n9 . jrg cntact dy . in 2008 i'm already f1 , msa at asrma kengkwn sume pkat ctew sal abg angkt n so on . bg sy x yh nk sebokk2 cri ag angkt or papew coz i already hve 1 . n he's the best . dy mmg ckop sporting , lawak , memahami n sngt pndai amek aty . ble hjg taon tue ade sorg mamat nk amek sy jd adek angkt dy . sy takott abg sy mara . dy kate dy ta kesah tp aty2 la coz laki nih bkn sume leh cya . waa , dy baek tol . sy syg dy . thanx abg . msa f2/2009 n f3/2010 sy still msg dy tp ktowg dh x srpat dlu . bila msok f4/2011 a.k.a dis year lg la asa jaoh dr dy . cdey ngt . x taw nk kta . 1 day sy on9 . then sy ternampak 1 pix dy so sy tgk la . sy like pix dy then sy bc kuhmen kt pix tuh . tetbe ade sorg gurl tuli cm nih " abg adeq . hehe " then dy blas " yeayea " . sy asa law sy kuhmen ngn dy slama ih x penah se mnja tuh . sy cdey . dy syg adek bru dy je . sy x sngka . ada 1 ary sy tny dy cpew dlu , adek bru or sy n jwpan yg paling menbanggakan ialah bila dy kata " mestilah Hanis Afifah Najib " . sy bangga sangat . tape lah abg . wht evr un i still luph you . i'm glad to hve a brother like you .

dedicated to my other 10 crew's

kepada syg2 ku , hope u guys bca la k . dr hati yg tulus lg ikhlas taw post nih .




assalamualaikum pembuka bicara ,
kali ini luahan hati menjadi bahan bercerita ,
dh msok bulan MAC ryte ,
dh lma nya la tgglkn mngkuang ,
dh lma x jmpa kwn2+ckgu2+junior+senior kt mngkuang yg sememangnya superb2 belaka .
yg plg pnting rindu sngt at 
TIRAH ,

 YOB ,

 PEKNO ,

 IFA ,

 EIDA ,

 SYUE ,

 PIRAH ,

 PIKAH ,

 CHUCKY ,

 WAJI ,

these r my friends , my fmly , my sibling , n these r my best 10 crew's ever !!
ak syg depa sngt2 , ak rindu depa , 
rindu nk gelak sama2 ,
rindu nk ronda sama2 ,
rindu nk amek gmbq ,
rindu nk gila2 ,
rindu semua kenangan yg ada ,

weh ampa semua , ak rindu ampa , ampa jgn lupa ak taw .
ty ada rzki kita jmpa k . ak syg ampa smua sngt2 .
mwaaaaaachx !
hope our friendship last forever k .

Saturday, March 5, 2011

mengkuang oh mengkuang

rindu nk stay ostel , 


rindu nk hingaq ngn my other 10 crew's ,

rindu nk mkn kt dewan mkn ,

rindu nk dgr annoucement lam aspuri ,

rindu nk rollcall ,

rindu nk berebut blek air ,

rindu nk chopp ayen ,

rindu nk main lari2 lam aspuri ,

rindu nk tido ngn kwn2,

rindu nk ctew mcm2 tiap2 mlm ,

rindu nk wt sume tue sngtSNGT ,

sebagai kesimpulan , saya HANIS 'AFIFAH terlalu amat sangat begitu rindu akan MENGKUANG .